Goorsenberg helpt de toekomst van techniek vooruit
9 februari 2021Techniek is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Groene stroom, internet, elektrische auto’s; bij veel van de welvaart die we vandaag de dag ervaren staat techniek aan de basis. Nieuwe technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Maar voor al die nieuwe ontwikkelen heb je wel voldoende techneuten nodig. Best zorgwekkend dus, dat het aantal leerlingen dat een technische opleiding kiest al jaren terugloopt. Het project Sterk Techniekonderwijs moet het tij keren. Raymond Goorsenberg van Fijnmechanische Industrie Goorsenberg, één van de deelnemers aan dit project, vertelt hier meer over.
Sterk Techniekonderwijs is een samenwerkingsverband tussen onderwijs, bedrijven en de overheid. Het doel van dit project is om leerlingen al op jonge leeftijd, het liefst al op de basisschool, kennis te laten maken met techniek. Daarnaast is het belangrijk om het imago van werken in de techniek te verbeteren. “Techniek is prachtig en overal om ons heen zichtbaar. Techniek gaat véél verder dan de meeste mensen in eerste instantie weten. Daarom willen we met dit project laten zien dat het juist super gaaf is om aan technische innovaties te werken. Niet alleen aan jongens trouwens, óók meisjes willen we interesseren in techniek”, zegt Raymond stellig.
Het begint al op de basisschool
Het enthousiasmeren begint al op de basisschool. “We willen leerlingen al, voordat ze hun keuze maken voor de studierichting, enthousiast maken voor een technische opleiding. Niet alleen door erover te praten, maar juist door het te laten zien. Aan leerlingen, hun ouders én aan leraren. Door ook leraren bij technische projecten te betrekken willen we ervoor zorgen dat zij de juiste kennis in huis hebben om leerlingen te helpen bij het maken van hun studiekeuze. Daarnaast weten leraren op deze manier beter wat er in het bedrijfsleven speelt.”
Sterk en aantrekkelijk onderwijs
Ook na dit project is het belangrijk om de samenwerking tussen scholen en het bedrijfsleven in stand te houden. “Door te werken aan sterk, aantrekkelijk en innovatief techniekonderwijs worden leerlingen goed voorbereid op een opleiding en werk in de regio. ‘State of the art’ techniekonderwijs is alleen mogelijk als deze samenwerking duurzaam verbetert. Leerlingen en leraren moeten vaker het schoolgebouw uit en meer in de praktijk ervaren. Samen moeten we een omgeving creëren waarin een leerling praktijkgericht kan werken, maar ook ervaring kan opdoen in de werkomgeving.”
Wat is de bijdrage van Goorsenberg?
“Wij leveren onze bijdrage aan dit project door rondleidingen te geven en stageplekken aan te bieden bij ons op de werkvloer. Niet alleen aan de leerlingen, maar ook aan de leraren. Ook willen we samen met scholen projecten opstarten. Bijvoorbeeld door leerlingen op school een technisch ontwerp te laten maken. Vervolgens komen ze bij ons om dit ontwerp op een machine om te toveren tot een draai- of freesproduct. Hierdoor krijgen leraren inzicht en zien leerlingen in de praktijk hoe gaaf het is om met techniek te werken. En wij hebben ons doel bereikt: iemand enthousiast maken voor techniek. Daarnaast denken wij ook mee over het beleid en over technische projecten in de regio, zoals het FutureLAB van het Mondial College.”
Meer jeugd in de techniek
“De reden dat wij hieraan meedoen is simpel: zo stimuleren wij om meer jeugd aan het werk te krijgen in de techniek. Maar ook het imago van techniek versterken. Er moet iets veranderen, anders hebben we straks te veel technisch werk en te weinig technische mensen die dit kunnen uitvoeren.”
Meer weten over dit project? Raymond Goorsenberg vertelt je er graag meer over. Neem hiervoor contact met hem op.